Přinášíme Vám rozhovor s Igorem Škapou, ředitelem společnosti Váš prostor, s.r.o která zprostředkovává veškeré IT zázemí turnaje Opengame již šest ročníků. Dozvíte se proč bylo letos tolik problému s www.opengame.cz a snad i zodpovíme důležitou otázku jak to bude s druhou části turnaje.
Můžete nám odpovědět na otázku z jakého důvodu byli nedostupné stránky opengame.cz během hlavního víkendové dne dětského turnaje?
Letos jsme se hodně soustředili na systém LIVE přenosů a ten veškerý nápor vydržel. Je oddělen na jiném serveru, abychom vyloučili přetížení www.opengame.cz.
Samostatná prezentace www.opengame.cz, ale bohužel zůstala trošku v pozadí.
Předpokládali jsme se podobný počet návštěvníku jako v minulých ročnících což se ukázalo jako mylná informace.
To bylo tolik přístupů na www.opengame.cz?
Server byl zatížen řádově 30 až 50 uživateli každou sekundu. To je průměrně 2700 lidí za minutu. To by se dalo zvládnou jenže se k tomu přidali ještě DDoS útoky.
DDoS útoky?
Pokud bych citoval wikipedii, tak je to v podstatě „ technika útoku na internetové služby nebo stránky, při níž dochází k přehlcení požadavky a pádu nebo minimálně nefunkčnosti a nedostupnosti pro ostatní uživatele.“ Jednoduše řečeno. Těch přístupů mohlo být i tisíce za sekundu a nebyli to uživatelé ale „roboti“.
Jaká je proti těmto útokům obrana?
Od prvního útoku, což bylo v pátek, před dohráním posledních zápasů, jsme začali útoky odchytávat a postupně blokovat. Bohužel tento boj trval několik dní a skončil pro nás doufám vítězně až v pondělí ráno.
Další problém byla výkonnost našich serveru na kterých www.opengame.cz provozujeme.
Byly i bez DDoS útoků silně vytíženy. V tomto ohledu jsme situaci podcenili a to se již nebude opakovat.
To jsme tedy byli bez www.opengame.cz od patku od večera?
To v žádném případě. Postupně jsme se stránky spouštěli. V nejvíce krizových situacích jsme na www.opengame.cz zveřejnili alespoň seznam zápasů s výsledky aby týmy věděli kde a kdy hrají. V tomto případě byli seznamy dostupné i jako obrázky na facebooku.
Priorita byla dostupnost pro správce, kteří zadávali nové zápasy. A ten se nám podařilo obnovit skoro okamžitě. O výsledky se staral systém LIVE, který obstál.
Bude se situace opakovat i během části dospělých?
Nestrašte, rád bych se vyspal (smích). Na druhou část turnaje jsme pořídili zbrusu nový server, který se výkonem blíží raketě … (tváří se vážně, a pak smích) a provedli jsme preventivní kroky proti dalším DDoS útokům …. Vše by mělo fungovat! V opačném případě je náš tým okamžitě připraven hledat alternativní řešení tak aby nebyl narušen chod turnaje.
Na závěr několik statistických čísel, čísla jsou zaokrouhlena
Zprostředkováno živých zápasů: 414
Zapisovatele zapsali: 5732 záznamů (branek, asistencí, vyloučení, atd... )
Nejvíce zápas sledovalo online: 243 diváků
Počet SQL dotazů během 10 hodin provozu turnaje (sobota) : 50 000 000
Přenesených dat: během 10 hodin provozu turnaje: 1 000 GiB
Počet přístupů na www.opengame.cz (neděle): 1 000 000